Nová obchodná činnosť 1960–1989
Obdobie medzi 60. až 80. rokmi minulého storočia bolo v spoločnosti Bosch poznačené transformáciou, ktorá ju zmenila na diverzifikovanú skupinu samostatne riadených divízií, globálnu spoločnosť a lídra na trhu v oblasti elektroniky pre automobily.
Nová štruktúra — vytvárajú sa divízie
Od r. 1950 do r. 1960 sa počet pracovníkov v Bosch zvýšil z 15.000 na 70.000. Už nestačila centralizovaná štruktúra stredne veľkého podniku a tak sa v priebehu 60. rokov minulého storočia stali obchodné oblasti postupne nezávislejšími, pričom tento proces začal v divízii Elektrické náradie. Počas obdobia hospodárskeho rozmachu a plnej zamestnanosti urobila spoločnosť Bosch akvizície v iných sektoroch a tisíce pracovníkov sa preškolilo na výrobu elektrických dielov pre automobily.
Od hydrauliky po balenie
Aj keď bol v tej dobe pre spoločnosť Bosch najdôležitejším trhom automobilový priemysel a západná Európa prežívala konjunktúru, stále bola dôležitá diverzifikácia a prienik do ďalších oblastí. Potom ako spoločnosť Bosch začala v 50. rokoch minulého storočia podnikať v oblasti mobilných hydraulických zariadení, zdravotníckej elektroniky a rádiovej techniky, kúpila v roku 1963 spoločnosť vyrábajúcu baliace stroje, a ďalšími akvizíciami rozšírila svoje aktivity, čo znamenalo zrod divízie Obalová technika.
Odkaz zakladateľa — Nadácia Roberta Boscha
Výskum, vývoj a akvizícia — so silou inovácií
Bosch sústredil svoje zdroje v oblasti výskumu a vývoja v roku 1968 do nového výskumného centra. Toto kombinované úsilie bolo potrebné, aby mohli klíčiť nápady, ktoré spoločnosť Bosch neskôr premenila na inovatívne produkty, ktoré jej poskytli konkurenčnú výhodu. Od polovice 60. rokov minulého storočia sa vlastné výskumné ústavy spoločnosti zamerali aj na špeciálne projekty, akými sú integrované obvody.
Jetronic
Elektronika hrá prím
V roku 1959 začala spoločnosť Bosch vyvíjať elektronicky riadený systém vstrekovania benzínu. Prvým systémom svojho druhu na svete bol Jetronic, ktorého masová výroba sa začala v roku 1967. Prvýkrát bol použitý v amerických verziách Volkswagenu 1600 LE a TLE. Vďaka systému Jetronic bol VW 1600 schopný uspokojiť porovnateľne prísne predpisy o ochrane životného prostredia, ktoré boli prijaté v americkom štáte Kalifornia.
Foto: Doska elektronickej riadiacej jednotky Jetronic pre vstrekovanie benzínu v laboratóriu pre elektroniku v Technickom centre Schwieberdingen v blízkosti Stuttgartu (r. 1970)
Polovodiče a počítačom riadené auto — elektronika vo firme Bosch
Odhodlanie výskumníkov a manažérov premeniť elektroniku na základný pilier spoločnosti sa začal vyplácať v 70. rokoch minulého storočia a toto pôvodne nezmapované teritórium dodnes formuje úspech celej spoločnosti. Hlavným príkladom je ABS, protiblokovacie zariadenie, uvedené na trh v roku 1978, ktoré spoločnosť Bosch zmenila na technický štandard v automobilovom inžinierstve vďaka svojim odborným znalostiam v oblasti digitálnej elektroniky.
Myslieť globálne — nový štart v USA a Ázii
V Spojených štátoch, najväčšej ekonomike sveta, trvalo spoločnosti až do roku 1983, kým obnovila práva na neobmedzené používanie svojej vlastnej značky. Takto sa uvoľnila spoločnosti cesta k opätovnému dosiahnutiu obchodného úspechu, aký mala v minulosti. V Ázii potvrdila spoločnosť Bosch svoju prítomnosť zvláštnym spôsobom. Vyrábala tovar vysokej kvality, napríklad fotografickú techniku a video techniku, cenovo výhodnejšie v krajinách akou je Malajzia. Vytvorila tiež spoločné podniky na kľúčových trhoch akým je Japonsko. Spoločnosť Bosch tam začala vyrábať elektronické vstrekovače benzínu v roku 1973 a ABS, protiblokovací systém, v roku 1984.
Lambda sonda
Snímače s citlivým čuchom
V roku 1969 začali špecialisti spoločnosti Bosch vyvíjať snímač určený na meranie výfukových plynov, ktorý sa sám etabloval v priebehu desaťročia po počiatočných ťažkostiach. V súčasnosti si nemožno predstaviť ekologické motory bez lambda sondy, ktorá sa začala vyrábať v roku 1976. Inovácia spoločnosti Bosch bola nevyhnutným predpokladom pre úpravu výfukových plynov pomocou trojcestných katalyzátorov. Lambda sonda meria obsah kyslíka proti smeru prúdu výfukových plynov v katalyzátore. Túto hodnotu, ktorá sa neustále dramaticky mení v závislosti od jazdnej situácie, využíva elektronická riadiaca jednotka vstrekovacieho systému pre úpravu zloženia zmesi benzínu a vzduchu. Celé spaľovanie je založené na presnosti tohto systému, ktorý umožňuje katalyzátoru optimálne čistiť výfukové plyny. Takto je možné znížiť objem škodlivých emisií až o 90 percent.
Foto: Funkčné testy prototypov lambda sondy v Technickom centre v Schwieberdingene (r. 1975)
Telekomunikácie — nové zameranie
Začiatkom 80. rokov minulého storočia začala byť spoločnosť Bosch aktívna v oblasti telekomunikácií a začala konštruovať technológiu pre vesmírne satelity a mobilné telefóny a realizovať verejné a súkromné telekomunikačné siete. Po dvoch úspešných desaťročiach pôsobenia v tomto sektore a vygenerovaní až 25 percent tržieb spoločnosti bola kvôli nepriaznivému vývoju spoločnosť Bosch nútená stiahnuť sa z viacerých segmentov. Divízia Zabezpečovacie systémy pokračovala v činnosti a dodnes zostáva úspešná.