Preskočiť na hlavný obsah
Bosch Slovensko
História spoločnosti

Nová obchodná činnosť 1960–1989

Nová centrála spoločnosti Bosch v Schillerhöhe v blízkosti Stuttgartu nahradila pôvodné, zastarané priestory v centre mesta.

Obdobie medzi 60. až 80. rokmi minulého storočia bolo v spoločnosti Bosch poznačené transformáciou, ktorá ju zmenila na diverzifikovanú skupinu samostatne riadených divízií, globálnu spoločnosť a lídra na trhu v oblasti elektroniky pre automobily.

Nákres štylizovanej štruktúry označujúcej vývoj v rôznych obchodných divíziách.

Nová štruktúra — vytvárajú sa divízie

Od r. 1950 do r. 1960 sa počet pracovníkov v Bosch zvýšil z 15.000 na 70.000. Už nestačila centralizovaná štruktúra stredne veľkého podniku a tak sa v priebehu 60. rokov minulého storočia stali obchodné oblasti postupne nezávislejšími, pričom tento proces začal v divízii Elektrické náradie. Počas obdobia hospodárskeho rozmachu a plnej zamestnanosti urobila spoločnosť Bosch akvizície v iných sektoroch a tisíce pracovníkov sa preškolilo na výrobu elektrických dielov pre automobily.

Montáž príklepových vŕtačiek pre náročné stavebné práce v závode Bosch Leinfelden (1956).
Montáž príklepových vŕtačiek pre náročné stavebné práce v závode Bosch Leinfelden (1956).
Na prednom obale tejto brožúry je znázornené, že pranie sa v minulosti stále považovalo za ženskú prácu, ktorej sa smeli prizerať deti (1963).
Na prednom obale tejto brožúry je znázornené, že pranie sa v minulosti stále považovalo za ženskú prácu, ktorej sa smeli prizerať deti (1963).
/

Od hydrauliky po balenie

Aj keď bol v tej dobe pre spoločnosť Bosch najdôležitejším trhom automobilový priemysel a západná Európa prežívala konjunktúru, stále bola dôležitá diverzifikácia a prienik do ďalších oblastí. Potom ako spoločnosť Bosch začala v 50. rokoch minulého storočia podnikať v oblasti mobilných hydraulických zariadení, zdravotníckej elektroniky a rádiovej techniky, kúpila v roku 1963 spoločnosť vyrábajúcu baliace stroje, a ďalšími akvizíciami rozšírila svoje aktivity, čo znamenalo zrod divízie Obalová technika.

Tento stroj, ktorý bol schopný za minútu vyrobiť 1 400 jednotlivých téglikov pre smotanu do kávy, vyvinula Höfliger & Karg, súčasť divízie Obalová technika (1982).
Tento stroj, ktorý bol schopný za minútu vyrobiť 1 400 jednotlivých téglikov pre smotanu do kávy, vyvinula Höfliger & Karg, súčasť divízie Obalová technika (1982).
Výroba regulátorov pre automobilové generátory v závode v Reutlingene (r. 1964). Reutlingen bol centrálou firmy Emil Gminder AG, výrobcu textilu, ktorú Bosch prevzal v roku 1964.
Výroba regulátorov pre automobilové generátory v závode v Reutlingene (r. 1964). Reutlingen bol centrálou firmy Emil Gminder AG, výrobcu textilu, ktorú Bosch prevzal v roku 1964.
Výroba cievok zapaľovania v Blaichachu (r. 1964). Po kolapse textilného priemyslu v regióne ponúkla spoločnosť Bosch bývalým pracovníkom novú kariéru.
Výroba cievok zapaľovania v Blaichachu (r. 1964). Po kolapse textilného priemyslu v regióne ponúkla spoločnosť Bosch bývalým pracovníkom novú kariéru.
/

Odkaz zakladateľa — Nadácia Roberta Boscha

Dom rodiny Bosch na kopci vo východnej časti Stuttgartu je teraz centrálou Nadácie Roberta Boscha založenej v roku 1964.
Dom rodiny Bosch na kopci vo východnej časti Stuttgartu je teraz centrálou Nadácie Roberta Boscha založenej v roku 1964.
Nová centrála spoločnosti Bosch na Schillerhöhe v blízkosti Stuttgartu nahradila pôvodné, zastarané priestory v centre mesta v roku 1970.
Nová centrála spoločnosti Bosch na Schillerhöhe v blízkosti Stuttgartu nahradila pôvodné, zastarané priestory v centre mesta v roku 1970.
/
Kresba molekulárnych štruktúr predstavujúca výskum a vývoj v Bosch.

Výskum, vývoj a akvizícia — so silou inovácií

Bosch sústredil svoje zdroje v oblasti výskumu a vývoja v roku 1968 do nového výskumného centra. Toto kombinované úsilie bolo potrebné, aby mohli klíčiť nápady, ktoré spoločnosť Bosch neskôr premenila na inovatívne produkty, ktoré jej poskytli konkurenčnú výhodu. Od polovice 60. rokov minulého storočia sa vlastné výskumné ústavy spoločnosti zamerali aj na špeciálne projekty, akými sú integrované obvody.

Skúšky komponentov mrazom v klimatizovanej skúšobnej komore sú súčasťou výskumu a vývoja, aby sa zabezpečilo, že technológia spoločnosti Bosch odolá aj najkrutejším zimám (1959).
Skúšky komponentov mrazom v klimatizovanej skúšobnej komore sú súčasťou výskumu a vývoja, aby sa zabezpečilo, že technológia spoločnosti Bosch odolá aj najkrutejším zimám (1959).
Od polovice 60. rokov minulého storočia sa polovodičové komponenty, medzi ktoré patrí aj táto doska pre elektronickú riadiacu jednotku, zmenili v spoločnosti Bosch z marginálnych produktov na predajný trhák, pričom počty predaných kusov sa pohybujú v miliónoch (r. 1965).
Od polovice 60. rokov minulého storočia sa polovodičové komponenty, medzi ktoré patrí aj táto doska pre elektronickú riadiacu jednotku, zmenili v spoločnosti Bosch z marginálnych produktov na predajný trhák, pričom počty predaných kusov sa pohybujú v miliónoch (r. 1965).
Skúšky výkonovej elektroniky pre elektrické vozidlá (1967). V tom čase elektronika stále zaberala veľa miesta v batožinovom priestore automobilov na elektrický pohon.
Skúšky výkonovej elektroniky pre elektrické vozidlá (1967). V tom čase elektronika stále zaberala veľa miesta v batožinovom priestore automobilov na elektrický pohon.
Hlavný rám IBM 370/model 15 vyrobený spoločnosťou Bosch v Schwieberdingene mal kapacitu pamäte 100 kilobajtov a vodou chladený systém, ktorý využíval 150 litrov chladiaceho média (1970).
Hlavný rám IBM 370/model 15 vyrobený spoločnosťou Bosch v Schwieberdingene mal kapacitu pamäte 100 kilobajtov a vodou chladený systém, ktorý využíval 150 litrov chladiaceho média (1970).
/

Jetronic

Doska elektronickej riadiacej jednotky Jetronic pre vstrekovanie benzínu v laboratóriu pre elektroniku v Technickom centre Schwieberdingen v blízkosti Stuttgartu (r. 1970)

Elektronika hrá prím

V roku 1959 začala spoločnosť Bosch vyvíjať elektronicky riadený systém vstrekovania benzínu. Prvým systémom svojho druhu na svete bol Jetronic, ktorého masová výroba sa začala v roku 1967. Prvýkrát bol použitý v amerických verziách Volkswagenu 1600 LE a TLE. Vďaka systému Jetronic bol VW 1600 schopný uspokojiť porovnateľne prísne predpisy o ochrane životného prostredia, ktoré boli prijaté v americkom štáte Kalifornia.

Foto: Doska elektronickej riadiacej jednotky Jetronic pre vstrekovanie benzínu v laboratóriu pre elektroniku v Technickom centre Schwieberdingen v blízkosti Stuttgartu (r. 1970)

Polovodiče a počítačom riadené auto — elektronika vo firme Bosch

Odhodlanie výskumníkov a manažérov premeniť elektroniku na základný pilier spoločnosti sa začal vyplácať v 70. rokoch minulého storočia a toto pôvodne nezmapované teritórium dodnes formuje úspech celej spoločnosti. Hlavným príkladom je ABS, protiblokovacie zariadenie, uvedené na trh v roku 1978, ktoré spoločnosť Bosch zmenila na technický štandard v automobilovom inžinierstve vďaka svojim odborným znalostiam v oblasti digitálnej elektroniky.

Tím inžinierov zaoberajúci sa ABS v spoločnosti Bosch testoval potenciál protiblokovacieho systému na zamrznutom jazere v severnom Švédsku (r. 1975).
Tím inžinierov zaoberajúci sa ABS v spoločnosti Bosch testoval potenciál protiblokovacieho systému na zamrznutom jazere v severnom Švédsku (r. 1975).
Prierez spaľovacej komory v benzínovom motore s elektronickým riadiacim systémom Motronic. Nový systém bol kombináciou elektronického zapaľovania so vstrekovaním, čím sa umožnila optimalizácia chodu motora.
Prierez spaľovacej komory v benzínovom motore s elektronickým riadiacim systémom Motronic. Nový systém bol kombináciou elektronického zapaľovania so vstrekovaním, čím sa umožnila optimalizácia chodu motora.
/

Myslieť globálne — nový štart v USA a Ázii

V Spojených štátoch, najväčšej ekonomike sveta, trvalo spoločnosti až do roku 1983, kým obnovila práva na neobmedzené používanie svojej vlastnej značky. Takto sa uvoľnila spoločnosti cesta k opätovnému dosiahnutiu obchodného úspechu, aký mala v minulosti. V Ázii potvrdila spoločnosť Bosch svoju prítomnosť zvláštnym spôsobom. Vyrábala tovar vysokej kvality, napríklad fotografickú techniku a video techniku, cenovo výhodnejšie v krajinách akou je Malajzia. Vytvorila tiež spoločné podniky na kľúčových trhoch akým je Japonsko. Spoločnosť Bosch tam začala vyrábať elektronické vstrekovače benzínu v roku 1973 a ABS, protiblokovací systém, v roku 1984.

Inštruktáž pracovníkov Bosch v lokalite Nasik v Indii (r. 1973). Bosch tu vyrába techniku pre vstrekovanie nafty od začiatku 70. rokov minulého storočia.
Inštruktáž pracovníkov Bosch v lokalite Nasik v Indii (r. 1973). Bosch tu vyrába techniku pre vstrekovanie nafty od začiatku 70. rokov minulého storočia.

Lambda sonda

Funkčné testy prototypov lambda sondy v Technickom centre v Schwieberdingene (r. 1975)

Snímače s citlivým čuchom

V roku 1969 začali špecialisti spoločnosti Bosch vyvíjať snímač určený na meranie výfukových plynov, ktorý sa sám etabloval v priebehu desaťročia po počiatočných ťažkostiach. V súčasnosti si nemožno predstaviť ekologické motory bez lambda sondy, ktorá sa začala vyrábať v roku 1976. Inovácia spoločnosti Bosch bola nevyhnutným predpokladom pre úpravu výfukových plynov pomocou trojcestných katalyzátorov. Lambda sonda meria obsah kyslíka proti smeru prúdu výfukových plynov v katalyzátore. Túto hodnotu, ktorá sa neustále dramaticky mení v závislosti od jazdnej situácie, využíva elektronická riadiaca jednotka vstrekovacieho systému pre úpravu zloženia zmesi benzínu a vzduchu. Celé spaľovanie je založené na presnosti tohto systému, ktorý umožňuje katalyzátoru optimálne čistiť výfukové plyny. Takto je možné znížiť objem škodlivých emisií až o 90 percent.

Foto: Funkčné testy prototypov lambda sondy v Technickom centre v Schwieberdingene (r. 1975)

Telekomunikácie — nové zameranie

Začiatkom 80. rokov minulého storočia začala byť spoločnosť Bosch aktívna v oblasti telekomunikácií a začala konštruovať technológiu pre vesmírne satelity a mobilné telefóny a realizovať verejné a súkromné telekomunikačné siete. Po dvoch úspešných desaťročiach pôsobenia v tomto sektore a vygenerovaní až 25 percent tržieb spoločnosti bola kvôli nepriaznivému vývoju spoločnosť Bosch nútená stiahnuť sa z viacerých segmentov. Divízia Zabezpečovacie systémy pokračovala v činnosti a dodnes zostáva úspešná.

Telefón Bosch OF4 určený pre automobily (r. 1983). V spoločnosti Bosch existovala sekcia pre rádiovú techniku od roku 1954, ktorá vyvinula prvé telefóny určené pre automobily. V 80. rokoch mali cenu kompaktného automobilu.
Telefón Bosch OF4 určený pre automobily (r. 1983). V spoločnosti Bosch existovala sekcia pre rádiovú techniku od roku 1954, ktorá vyvinula prvé telefóny určené pre automobily. V 80. rokoch mali cenu kompaktného automobilu.
Stredisko núdzových hovorov Telecom spoločnosti Bosch (r. 1991). Po akvizícii firmy Telenorma AG a ANT GmbH sa v 80. rokoch minulého storočia stala spoločnosť Bosch jedným z vedúcich dodávateľov pre telekomunikácie.
Stredisko núdzových hovorov Telecom spoločnosti Bosch (r. 1991). Po akvizícii firmy Telenorma AG a ANT GmbH sa v 80. rokoch minulého storočia stala spoločnosť Bosch jedným z vedúcich dodávateľov pre telekomunikácie.
/