Preskočiť na hlavný obsah
Bosch Slovensko
História spoločnosti

Začiatky 1886–1905

V novembri 1886 sa Robert Bosch presunul do svojej prvej dielne v západnej časti Stuttgartu

História spoločnosti Bosch začína mnohými prvými krokmi. Krokom k nezávislosti, na automobilový trh, na trhy mimo Nemecka a do hlavnej výrobnej haly.

Pri kreslení vzrastajúcich kriviek muž (Robert Bosch) po nich kráča na vrchol.

„Trma-vrma“ — začiatky

Učňovské roky a roky nádenníckej práce v Robertovi Boschovi vzbudili prvú túžbu osamostatniť sa. V roku 1886 otvoril v Stuttgarte Dielňu pre jemnú mechaniku a elektrotechniku. Prvé roky boli charakteristické vzostupmi aj pádmi a podnikanie sa začalo rýchlo a nezastaviteľne rozvíjať až od polovice 90. rokov 19. storočia.

V novembri 1886 sa Robert Bosch presunul spolu s jedným nádenníkom a jedným pomocníkom do svojej prvej dielne v západnej časti Stuttgartu.
V novembri 1886 sa Robert Bosch presunul spolu s jedným nádenníkom a jedným pomocníkom do svojej prvej dielne v západnej časti Stuttgartu.
Aby zákazníci dokázali nájsť zastrčenú dielňu v zadnom nádvorí, v r. 1890 Bosch vyvesil znak spoločnosti.
Aby zákazníci dokázali nájsť zastrčenú dielňu na zadnom nádvorí, vyvesil v roku 1890 Bosch znak spoločnosti.
/

Prvé produkty a služby

Bosch vykonával všetky práce, ktoré sa mu naskytli a ktoré vyžadovali presné mechanické opracovanie a elektrickú montáž, napríklad inštaloval telefónne systémy a elektrické zvončeky. Keď ho požiadali, aby skonštruoval zariadenie pre magnetické zapaľovanie stacionárneho motora podľa existujúceho návrhu, tento návrh vylepšil, čím si vydláždil cestu pre výrobu prístrojov pre magnetické zapaľovanie.

V roku 1896 Bosch istému zákazníkovi ponúkol, že mu nainštaluje diaľkový indikátor výšky hladiny vody.
V roku 1896 Bosch istému zákazníkovi ponúkol, že mu nainštaluje diaľkový indikátor výšky hladiny vody.
Kontaktný mechanizmus v diaľkovom indikátore výšky hladiny vody si vyžadoval presnú výrobu, aby prístroj dokázal signalizovať výšku hladiny do pomerne vzdialenej základne.
Kontaktný mechanizmus v diaľkovom indikátore výšky hladiny vody si vyžadoval presnú výrobu, aby prístroj dokázal signalizovať výšku hladiny do pomerne vzdialenej základne.
Hoci sa jednalo o pomerne nezvyčajný výrobok, v dielňach Roberta Boscha sa počas prvých dvoch desaťročí vyrábali aj viaceré písacie stroje pre nevidiacich.
Hoci sa jednalo o pomerne nezvyčajný výrobok, v dielňach Roberta Boscha sa počas prvých dvoch desaťročí vyrábali aj viaceré písacie stroje pre nevidiacich.
/
Kresba znázorňujúca vývoj magnetického zapaľovania.

Iskra, ktorá to všetko odštartovala — magnetické zapaľovanie

Od roku 1897 začal Bosch do automobilov inštalovať zdokonalené zariadenia pre magnetické zapaľovanie a stal sa tak jediným dodávateľom skutočne spoľahlivých zapaľovacích sviečok. V roku 1902 odhalil Gottlob Honold, hlavný inžinier firmy Bosch, ešte lepšie riešenie — vysokonapäťový zapaľovací systém so zapaľovacou sivečkou. Tento výrobok vydláždil firme Bosch cestu, aby sa stala celosvetovou jednotkou v dodávkach pre automobilový priemysel.

Pri reprodukcii nízkonapäťového magnetického zapaľovacieho zariadenia v roku 1887 Bosch začal skúmať spaľovanie palivových zmesí.
Pri reprodukcii nízkonapäťového magnetického zapaľovacieho zariadenia v roku 1887 Bosch začal skúmať spaľovanie palivových zmesí.
Magnetické zapaľovanie v automobiloch bolo prvýkrát použité v trojkolesovom vozidle de Dion Bouton v roku 1897. Kým produkt dokonale fungoval, bolo nutné vykonať mnohé skúšky.
Magnetické zapaľovanie v automobiloch bolo prvýkrát použité v trojkolesovom vozidle de Dion Bouton v roku 1897. Kým produkt dokonale fungoval, bolo nutné vykonať mnohé skúšky.
Ku konečnému prielomu, kedy sa z firmy stal dodávateľ pre automobilový priemysel, došlo až s vynálezom vysokonapäťového magnetického systému zapaľovania, ktorý si dal Bosch patentovať v roku 1902.
Ku konečnému prielomu, kedy sa z firmy stal dodávateľ pre automobilový priemysel, došlo až s vynálezom vysokonapäťového magnetického systému zapaľovania, ktorý si dal Bosch patentovať v roku 1902.
Prvý vysokonapäťový magnetický zapaľovací systém Bosch, typ Hdh so zapaľovacou sviečkou (1902).
Prvý vysokonapäťový magnetický zapaľovací systém Bosch, typ Hdh so zapaľovacou sviečkou (1902).
/

Gottlob Honold

Foto: Gottlob Honold (1901)

Hlavný inovátor so správnym inštinktom

„Keď Honold dokončil nový výrobok a odovzdal ho do výroby, svet Bosch sa začal dožadovať dokončeného výrobku.“

Takto vzdal Robert Bosch hold svojmu dlhoročnému vedúcemu inžinieringu, ktorý u neho svojho času začal pracovať ako učeň. Okrem vysokonapäťového magnetického zapaľovacieho systému bol až do svojej predčasnej smrti v roku 1923 aj skvelým tvorcom osvetľovacích systémov, štartérov a klaksónov, ktoré patrili do portfólia produktov Bosch.

Foto: Gottlob Honold (1901)

Majiteľ — prvá továreň

Bosch niekoľkokrát sťahoval svoju firmu, až kým sa nerozhodol, že postaví vlastnú továreň. Najskôr zamýšľal, že si prenajme jednu alebo viacero výrobných hál, ale nebolo by to správne riešenie. Naopak — továreň Bosch postavená v roku 1901 sa neustále rozširovala do okolitých budov.

Budova prvej továrne bola postavená zo železobetónu, čo bolo v roku 1900 veľmi pokrokové riešenie, aj keď mala továreň renesančnú fasádu.
Budova prvej továrne bola postavená zo železobetónu, čo bolo v roku 1900 veľmi pokrokové riešenie, aj keď mala továreň renesančnú fasádu.
Niektorí z pracovníkov firmy Bosch sa v roku 1901 zhromaždili na schodoch na dvore novej továrne, aby sa spoločne vyfotografovali.
Niektorí z pracovníkov firmy Bosch sa v roku 1901 zhromaždili na schodoch na dvore novej továrne, aby sa spoločne vyfotografovali.
Drôt okolo zapaľovacej cievky magnetických zapaľovacích zariadení navíjali pracovníci Bosch výlučne ručne na armatúre s vinutím c. 1900.
Drôt okolo zapaľovacej cievky magnetických zapaľovacích zariadení navíjali pracovníci Bosch výlučne ručne na armatúre s vinutím c. 1900.
Firma Bosch sa v priebehu niekoľkých rokov rozšírila z jednej továrenskej budovy na značne veľký areál (1905).
Firma Bosch sa v priebehu niekoľkých rokov rozšírila z jednej továrenskej budovy na značne veľký areál (1905).
/
Kresba historického automobilu s cestujúcimi a značkou "Londýn".

Krok do sveta — prvé obchodné zastúpenia

V roku 1898 založila firma Magnetos Simms Bosch svoje prvé obchodné zastúpenie na Store Street v Londýne. Nasledujúci rok vzniklo ďalšie zastúpenie v Paríži.
V roku 1898 založila firma Magnetos Simms Bosch svoje prvé obchodné zastúpenie na Store Street v Londýne. Nasledujúci rok vzniklo ďalšie zastúpenie v Paríži.

„…Základňa vo Veľkej Británii…“ bola dlhodobým prianím Roberta Boscha. V roku 1898 založil spolu s angličanom Fredericom Simmsom v Londýne prvú firmu Bosch mimo územia Nemecka. Bol to prvý krok na ceste ku globálnej pôsobnosti. Rýchlo nasledovali obchodné zastúpenia v iných európskych krajinách.

Parížska pobočka magnetických systémov zapaľovania — prvá výroba v zahraničí

Po Veľkej Británii bolo Francúzsko druhým najväčším európskym trhom pre predaj automobilov. Bosch tam založil pobočku v r. 1899. Obchod parížskej pobočky prekvital a od r. 1905 bola schopná pokryť dopyt po magnetických systémoch zapaľovania vyrábaných vo vlastnej továrni, ktorá sa nachádzala na dohľad od Eiffelovej veže.

Clá a dlhé prepravné trasy podnietili Boscha, aby aby v roku 1905 spustil výrobu v Paríži.
Clá a dlhé prepravné trasy podnietili Boscha, aby v roku 1905 spustil výrobu v Paríži.

Automobilové závody — prvá reklama

Približne na prelome storočia sa konali prvé významné automobilové preteky s medzinárodnou účasťou, čo bola pre výrobcov automobilov a dodávateľov šanca, aby preukázali svoje schopnosti. V roku 1903 si Belgičan Camille Jenatzy na Mercedese vyjazdil víťazstvo v pohári Gordon Bennett v Írsku — sčasti aj vďaka spoľahlivému systému zapaľovania Bosch, ktorý zvládol tvrdé podmienky.

V roku 1903 Belgičan Camille Jenatzy vyhral Pohár Gordon Bennett v Írsku — jazdil na Mercedese, ktorý bol vybavený systémom zapaľovania Bosch.
V roku 1903 Belgičan Camille Jenatzy vyhral Pohár Gordon Bennett v Írsku — jazdil na Mercedese, ktorý bol vybavený systémom zapaľovania Bosch.
Vďaka svojej ryšavej brade a vlasom a červenému plášťu vejúcemu vo vetre sa Jenatzy stal reklamnou ikonou. V reklame na systém zapaľovania Bosch bol známy ako „Červený diabol“ až do roku 1918.
Vďaka svojej ryšavej brade a vlasom a červenému plášťu vejúcemu vo vetre sa Jenatzy stal reklamnou ikonou. V reklame na systém zapaľovania Bosch bol známy ako „Červený diabol“ až do roku 1918.
/