Preskočiť na hlavný obsah
Bosch Slovensko
História spoločnosti

Globálne kroky 1906–1925

Americké zastúpenie spoločnosti Bosch v New Yorku, r. 1908.

Prvý astronomický globálny vzlet spoločnosti bol neľútostne prerušený prvou svetovou vojnou, po ktorej sa spoločnosť Bosch musela transformovať a sústrediť sa na inovácie, aby sa vyrovnala s jej následkami.

Kresba pečiatky s adresou závodu Bosch v New Yorku z r. 1947.

Na druhej strane Veľkej mláky — prienik na trh v USA

Všetko to začalo reklamou na systémy magnetického zapaľovania v amerických novinách, ktorá pre Bosch vygenerovala v roku 1906 objednávky v hodnote milón dolárov a zdvojnásobila predaj v jedinom roku. Obchod v USA bol v roku 1912 taký úspešný, že spoločnosť Bosch začala vyrábať svoj hviezdny produkt vo vlastnom závode v Springfielde v štáte Massachusetts.

Systém magnetického zapaľovania Bosch sa nakoniec dostal aj do USA. Práve táto reklama z roku 1906 naštartovala komerčný úspech spoločnosti Bosch.
Systém magnetického zapaľovania Bosch sa nakoniec dostal aj do USA. Práve táto reklama z roku 1906 naštartovala komerčný úspech spoločnosti Bosch.
Americké zastúpenie spoločnosti Bosch v New Yorku, r. 1908. Okrem existujúcej pobočky v Chicagu boli založené dve ďalšie, v San Franciscu v roku 1909 a Detroite v roku 1910.
Americké zastúpenie spoločnosti Bosch v New Yorku, r. 1908. Okrem existujúcej pobočky v Chicagu boli založené dve ďalšie, v San Franciscu v roku 1909 a Detroite v roku 1910.
/

88 percent — výsledok globalizácie

Pred rokom 1910 mala spoločnosť Bosch zastúpenie na všetkých kontinentoch. Vo Veľkej Británii sa systémy magnetického zapaľovania Bosch montovali do viac než 90 percent automobilov.
Pred rokom 1910 mala spoločnosť Bosch zastúpenie na všetkých kontinentoch. Vo Veľkej Británii sa systémy magnetického zapaľovania Bosch montovali do viac než 90 percent automobilov.

Okrem USA sa spoločnosť Bosch začala obzerať aj po iných trhoch. So zastúpeniami v Juhoafrickej republike od roku 1906, Austrálii od roku 1907, Argentíne od roku 1908, Číne od roku 1909 a Japonsku od roku 1911 sa sieť zastúpení spoločnosti Bosch rozprestierala na všetkých kontinentoch. V roku 1913 generoval obchod mimo Nemecka 88 percent tržieb spoločnosti.

Nové výrobky — svetlo, generátory a štartéry

Keď sa automobily stali predmetom každodennej potreby a kvôli ich vyšším rýchlostiam bola nutná väčšia bezpečnosť, spoločnosť Bosch v rokoch 1913 a 1914 uviedla na trh vhodné produkty. Okrem „svetla Bosch“, elektrického svetelného systému pozostávajúceho z predných svetlometov, generátora, regulátora a batérie umožňujúceho bezpečnejšiu jazdu počas noci, prispel k spoľahlivosti štartér.

Delaunay-Belleville, automobil, ktorý patril poslednému ruskému cárovi, mal svetlá, systém zapaľovania a elektrický štartér Bosch.
Delaunay-Belleville, automobil, ktorý patril poslednému ruskému cárovi, mal svetlá, systém zapaľovania a elektrický štartér Bosch.
Svetelný systém Bosch na Mercedese 10/25 HP s generátorom, prednými svetlometmi a regulátorom (r. 1913).
Svetelný systém Bosch na Mercedese 10/25 HP s generátorom, prednými svetlometmi a regulátorom. (r. 1913)
/
Kresba nemeckých vojakov počas I. svetovej vojny.

Katastrofa — I. svetová vojna

Aby po vypuknutí vojny v roku 1914 pomohla minimalizovať utrpenie, založila firma Bosch ihneď nemocnicu v novej hale, ktorá bola pôvodne určená pre výrobu predných svetlometov.
Aby po vypuknutí vojny v roku 1914 pomohla minimalizovať utrpenie, založila firma Bosch ihneď nemocnicu v novej hale, ktorá bola pôvodne určená pre výrobu predných svetlometov.

Keď v roku 1914 vypuklad I. svetová vojna, zo dňa na deň sa stratili všetky zahraničné trhy, prerušil sa výskum a vývoj a výroba sa preorientovala na zbrojárstvo. Namiesto magnetického zapaľovania začala firma Bosch vyrábať granátové rozbušky. Približne polovica pracovníkov bola povolaná do vojenskej služby, takže ich prácu prevzali ženy. Z týchto brancov sa 453 pracovníkov už z vojny nikdy nevrátilo.

Logo Bosch

Náčrt nového loga (r. 1918)

Nová ochranná známka na celom svete

Počas I. svetovej vojny boli skonfiškované obchodné zastúpenia a ochranné známky. Avšak odkúpená firma v USA naďalej v reklame používala známe ochranné známky Bosch. Aby sa predišlo akémukoľvek nedorozumeniu, hlavný inovátor Gottlob Honold v roku 1918 pohotovo navrhol nové logo s kotvou uprostred kruhu, ktoré zostáva späté so spoločnosťou Bosch dodnes.

Foto: Náčrt nového loga (r. 1918)

Nový začiatok — navzdory všetkému odporu

Po skončení vojny v roku 1917 čelila premenovaná akciová spoločnosť Robert Bosch AG obrovským výzvam. Jej návrat na globálny trh brzdila väčšia konkurencia a jej patenty boli zrušené. Avšak vzdať sa nebola možnosť. Obnovili sa staré kontakty a otvorili sa nové trhy. Zároveň sa spoločnosť sústredila na základnú zručnosť — smäd po inováciách.

V závode na svetlomety vo Feuerbachu bežala v 20. rokoch minulého storočia konštrukcia a testovanie na plné obrátky, aby bolo možné dobehnúť technický pokrok, ktorý firma zmeškala kvôli vojne.
V závode na svetlomety vo Feuerbachu bežala v 20. rokoch minulého storočia konštrukcia a testovanie na plné obrátky, aby bolo možné dobehnúť technický pokrok, ktorý firma zameškala kvôli vojne.
Spolu s dlhoročným švédskym partnerom, Fritzom Egnellom, založila firma Bosch v r. 1921 spoločnosť AB Robo v Švédsku, ktorej úlohou bol predaj výrobkov Bosch v Škandinávii.
Spolu s dlhoročným švédskym partnerom, Fritzom Egnellom, založila firma Bosch v roku 1921 spoločnosť AB Robo v Švédsku, ktorej úlohou bol predaj výrobkov Bosch v Škandinávii.
/

Nové komponenty automobilov — stierače a klaksón

Tieto aktivity však prerušila ďalšia vojna. Hnacou silou výskumníkov a vývojárov firmy Bosch sa stala bezpečnosť na cestách s oveľa hustejšou premávkou. Do roku 1926 sa medzi portfólio firmy zaradili svetlomety pre motocykle a bicykle, húkajúci klaksón Bosch, stierače predného skla a zapaľovanie na batériu.

Dokonale estetický návrh z technického oddelenia a riadne hlasný zvuk — klaksón Bosch. (r. 1921)
Dokonale estetický návrh z technického oddelenia a riadne hlasný zvuk — klaksón Bosch. (r. 1921)
Potom ako sa svetelný systém Bosch úspešne stal súčasťou vozidiel, upriamila firma na začiatku 20. rokov minulého storočia zrak na motocykle, akými bola napríklad táto značka Indian z r. 1921.
Potom ako sa svetelný systém Bosch úspešne stal súčasťou vozidiel, upriamila firma na začiatku 20. rokov minulého storočia zrak na motocykle, akými bola napríklad táto značka Indian z roku 1921.
Jasný výhľad počas dažďa bol dôležitým bezpečnostným opatrením. Spoločnosť Bosch sa o to stará od r. 1926 stieračmi predného skla.
Jasný výhľad počas dažďa bol dôležitým bezpečnostným opatrením. Spoločnosť Bosch sa o to stará od roku 1926 stieračmi predného skla.
/

Bosch Car Service

Servisné svietidlo Bosch sa stalo príznačným charakteristickým znakom servisných dielní.

Štandardizované služby pre zákazníkov na celom svete

Sieť nezávislých opravárenských a inštalačných dielní dodržiavajúcich rovnaký štandard nebol novou koncepciou. Táto existovala v USA už pred vojnou. V roku 1921 spoločnosť Bosch otvorila svoje dielne „Bosch Car Service“ mimo územia Nemecka, pritom táto koncepcia sa ujala tak rýchlo, že do roku 1930 existovalo už 2 750 dielní v 70 krajinách. Tieto dielne pomáhali šíriť meno Bosch po celom svete.

Foto: Servisné svietidlo Bosch sa stalo charakteristickým znakom servisných dielní.

Nekonečné dopravné pásy — výroba na montážnej linke

Bolo čoraz jasnejšie, že konkurencia sa kvalitou vyrovnávala firme Bosch a pritom vyrábala rýchlejšie a lacnejšie. Jedným z dôvodov boli montážne linky, ktoré sa vo firme Bosch tiež začali postupne zavádzať od roku 1925. Pokiaľ v minulosti trvalo 50 dní vyrobiť celý systém magnetického zapaľovania, výroba na montážnej linke pomohla skrátiť túto dobu na iba 5 dní.

Výroba predných svetlometov vo firme Bosch pred zavedením montážnych liniek. (1925)
Výroba predných svetlometov vo firme Bosch pred zavedením montážnych liniek. (1925)
Výroba predných svetlometov vo firme Bosch po zavedení montážnych liniek. (r. 1926)
Výroba predných svetlometov vo firme Bosch po zavedení montážnych liniek. (r. 1926)
/